Prenumerera:
På bloggen
På kommentarer

Rätt mängd mat, dryck och sömn är är kritiskt för alla människor, inte minst för aktiva idrottare eller övriga högpresterare där fokus måste ligga på topp.

Skillnaden med tex daytrading och ett ”vanligt” arbete är många, däribland även betydelsen av att hålla sig själv på topp under dagen.
På ett ”vanligt” jobb klarar man ofta av att utföra sitt jobb även om man är bakfull eller trött. Du kommer få din lön oavsett, som daytrader däremot kan denna dagen bli mycket dyr.
Jag utmanades förra året av detta då jag under en kort period underpresterade om jag drack för lite vatten eller glömde bort att äta mellanmål mellan frukost och lunch, och mellan lunch och stängning.
Jag märkte att när jag inte hade ätit, druckit eller sovit ordentligt så blev jag lättare irriterad efter en förlust, mindre disciplinerad på entrys, och hamnade lättare i en dålig spiral där jag försökte snabbt vinna tillbaka pengarna från en förlust i stället för att tålmodigt vänta på ett bra tillfälle mm.

Fenomenet heter sänkt eller höjd blodsockerkurva och är en i kroppen inbyggd funktion för att spara eller omfördela energi.

När blodsockerkurvan faller under medelvärdet sätts kroppen i ”nödläge” och vill spara energi, man blir därmed trött och en underpresterare.
Ni har också märkt att man efter en tung lunch eller middag kan bli trött och dåsig. Problemet där är liknande där många av kroppens funktioner fokuserar på att smälta all mat och sänka din blodsockerkurva från den tillfälliga toppen en tung kolhydratsrik lunch innebär, och du blir därmed trött när all energi du behöver för att fokusera går åt till att smälta mat och sänka din blodsockerkurva.

Det är vanligt hos många att blodsockerkurvan dansar tango under dagens gång.
  • Efter frukost rusar kurvan.
  • Innan lunch är kurvan i botten, du är hungrig trött och ofokuserad.
  • Efter lunch rusar kurvan i topp, du blir mätt, trött och ofokuserad för ett tag.
  • Senare på eftermiddagen ligger kurvan åter på botten och du är innan du går hem åter hungrig, trött och ofokuserad.
  • Efter middag rusar kurvan i topp, du blir mätt, trött och ofokuserad för ett tag.

Det du vill eftersträva för att ligga på topp av ditt fokus under hela dagen är en så jämn blodsockerkurva som möjligt.

För att undvika att toppa din blodsockerkurva så bör du:

  • Äta mindre måltider.
  • Undvika att äta för mycket av snabba kolhydrater som ris, pasta, bröd och potatis.
  • Ta mer sallad och mindre snabba kolhydrater, tex fifty, fifty mot vad du är van vid.
  • Unvik sötsaker både till lunch och däremellan.
  • Drick vatten i ställer för läsk.
För att undvika att sänka din blodsockerkurva så bör du:
  • Äta frukost.
  • Äta mellanmål mellan dina vanliga måltider, tex frukt eller nötter.
  • Drick vatten under hela dagen, innan du vänjer dig vid detta kommer du behöva gå på toaletten oftare :)
Sömn är som bekant också extremt viktigt för att ladda batterierna tillräckligt för att hålla högt fokus inför kommande dag. Hur mycket sömn du behöver är personligt och varierar från person till person. Själv mår jag som bäst när jag sover minst 8 h per natt.
Sätt upp rutiner för när du tex äter en frukt eller nötter mellan dina ordinarie måltider. Sätt larm om så behövs.
Se hela tiden till att ha en fylld vattenflaska vid ditt skrivbord.
Köp frukt under helgen och mitt i veckan för att ha ett fräscht förråd till hands.
Slarva inte (lätt hänt när marknaden tar all uppmärksamhet).
Träning:
Träna några gånger i veckan och bygg upp en större energibuffert, se bättre ut, må bättre osv.
Kör hårt.

Mvh

/ John

4 Responses to “Mat, Dryck, Sömn, Träning”

  1. […] Läste en artikel på DI i går om hur man håller sig i form framför skärmarna hela dagen. Jag har tidigare också skrivit en avstickare till detta ämne  i artikeln Mat Dryck Sömn […]

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.