Prenumerera:
På bloggen
På kommentarer

Det är sen lördagseftermiddag och jag sitter på kontoret och förbereder lite saker inför kommande vecka.

Jag har bland annat satt nyhetslarm på alla bolagen jag har på min fokuslista för att inte missa någon viktig information.
Jag var inne och tradade lite smått i fredags, men gav vid 14 tiden upp i pga av utmattning från lång resa och jet-lag.

Trading är väldigt påfrestande både psykiskt och fysiskt. Att hålla sig i form är därmed för mig viktigt för att orka med.

Jag tycker kontinuerlig träning har många egenskaper som tex:

  • Ger mer energi
  • Bättre kondition, mer muskler, ökad styrka.
  • Vikminskning eller som i mitt fall ökning.
  • Bättre sömn.
  • Nyttigare matvanor.
  • Mer motståndskraftig mot sjuktdomar.
  • mm.

Jag sitter därför och funderar på hur jag ska lägga upp träningen den närmaste tiden.

Problemet är bla att jag numera tycker det är rätt tråkigt att gå till gymmet. För ca åtta år sedan när jag var med i Snowboardlandslaget tränade jag i snitt 2 gånger om dagen. Då var träningen lätt för att jag visste att det gynnade mig så pass mycket i min åkning.
Nu är träningen inte längre lika viktig, eller snarare motiverande.  Jag tror därmed att det är viktigt att strukturera den och hitta andra motivatorer.

Jag gillar att tävla och bör igen skapa en träningsdagbok där jag kan hålla lite koll på framsteg i form av ökade vikter mm. Målet som med tradingen är att bli lite bättre (starkare) för varje pass. Jag vill hitta tillbaka till min tidigare form då jag var några muskelkilo tyngre.

För att bla utnyttja tiden till max på gymmet, dvs vara där så kort som möjligt vid varje träningtillfälle så kommer jag att köra så kallade supersets.
Det innebär att kör jag under ett träningspass tex axlar, armar och mage, så gör jag övningar i rad (utan vila emellan) för varje muskelgrupp. Därefter vila i en minut för att sedan börja om.

Dag 1: Bröst, rygg och kondition. Tre olika övningar för varje muskelgrupp som följs av 30 min kondition.

Dag 2: Axlar, armar, mage och kondition

Dag 3: Ben, mage och kondition.

Dag 4: Vila

Dag: 5 börja om på dag 1.

Jag börjar så här och kommer om ca två månader kasta om bland övningarna för att få lite variation på mina pass. Jag skulle tex lägga bröst och triceps i samma pass då de muskelgrupperna arbetar med varandra osv, finns massa varianter och teorier om vad som är bäst.

Övriga inlägg om hälsa:
http://www.bullbeartrading.se/2010/10/05/mat-dryck-somn/
http://www.bullbeartrading.se/2010/12/08/sa-klarar-du-halsan-vid-skrivbordet/

Ses i marknaden på måndag, känner mig taggad.

/ John

7 Responses to “The Weekend Trader”

  1. Generationett skriver:

    Om inte annat blir det ju en sysselsättning utanför tradingen, vilket ju är viktigt att ha. En nyfiken fråga på tal om det här. Vad har du för hobbys? Själv är jag dataspelsnörd. ;) /G1

    • John Lönnqvist skriver:

      Gillar att resa, träna, surfa, åka Snowboard, umgås med min familj som består av Jasmin och två små katter, hänga med vänner, läsa (mest om trading), brukar få ett ryck vart annat år och dra och åka skateboard med kidsen i fryshuset (är nog dax snart tror jag), mm.

  2. jontelm skriver:

    Hej!

    De där e väll de vanliga vi hamnar i ?
    Jobb 8-17 ( för vanliga dödliga ).
    Träna för att hålla sig i from mellan 17:30-19..mat 19-20, jo 20-23 kanske e den tiden du får o softa :)

    Jag tog och bytte gym, de gjorde att jag fick lite ny tändning…

    Förstår exakt vad du menar, tränar inte för att bli bäst, utan o inte bli tjock :/

    Testa nytt gym o se om du får någon ändring i vardagen o blir lite mera laddad e mitt tips.

    MVH
    //Jonte

    • John Lönnqvist skriver:

      Tack för tipset. Är medlem på WC nybrogatan som ligger precis mitt emellan jobbet och hemmet. Tycker det är ruggigt skönt att ha det så nära, så byta är inte aktuellt.
      Ska däremot försöka smita iväg mitt på dagen ibland (känner på mig att inte det kommer hända dock, men tanken är god :)

  3. Per skriver:

    Kör detta upplägg i stället:
    Måndag: Bröst-axlar-triceps
    Tisdag: Rygg-biceps-ben
    onsdag: vila
    Torsdag: som Måndag
    Fredag : som Tisdag
    lördag-söndag : LEDIGT :)

    Tycker det är skönt själv att ha ledigt från träning och allt som har med arbete att göra på helgerna :)

    Per.

    • John Lönnqvist skriver:

      Tjena Per.
      Har kört ungefär det upplägget förut. Tycker att det är ett bra upplägg.
      Problemet med det passet är dock att jag tycker att det inte är så bra att kombinera tex triceps med bröst eller biceps med rygg när jag kör supersets.
      Nu var jag tvungen att ta antingen bröst, rygg eller axlar med armpasset, och jag valde axlar då det går att göra en hel del axelövningar och kombinationer som inte tar så farligt på triceps, varav jag kan få en ok överbelastning trots att jag har med triceps i samma pass.
      Skulle jag köra muskelgrupperna separat skulle det inte spela någon roll då det bara är att välja den större muskelgruppen före den lilla, tex rygg före biceps, men de passen tar längre tid än supersetpassen
      Jag vill också få in mage och kondition i passet vilket gör det mer rimligt att gå igenom hela kroppen på tre dagar.
      Skulle dock vilja speeda upp så att jag går igenom hela kroppen på två dagar, ev får jag lägga kondition separat vilket är rätt skönt faktiskt.
      / John

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.